Nieuwsbrief

Waarschuwingsfase ozon en hitte: 24 tot 28 augustus 2016

Het waarschuwingsfase van het hitte- en ozonplan wordt geactiveerd van woensdag 24 augustus tot zondag 28 augustus naar aanleiding van de hoge temperaturen en ozonconcentraties.

Hitte en het inademen van ozon kan verschillende gevolgen hebben.

  • Zo kan hitte leiden tot huiduitslag, uitdroging, uitputting of een hitteslag. 
  • Het inademen van ozon heeft dan weer een negatief effect op de werking van onze longen. Ook hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid zijn veel voorkomende klachten. 

De kwetsbare groepen met ozon en hitte zijn: 

  • Babys, peuters en kleuters
  • Ouderen 
  • Chronisch zieken
  • Mensen met een beperkt sociaal netwerk
  • Personen met een langdurige blootstelling (festivalgangers, jongeren, ...)
  • Personen die langdurige of zware fysieke inspanningen leveren

Volgende aanbevelingen zijn van kracht:

  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust. 
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet je lichaam namelijk meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.

Enkele tips om cool te blijven bij hitte

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, dit zijn de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche of duik in het zwembad. 
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren, maar brengt weinig of geen verkoeling. 
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm je hoofd tegen de zon. 
  • Doe het rustig aan: beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 12 en 22 uur. 

Let op elkaar

Let op oudere familieleden, buren en kennissen, vooral alleenstaande zieken en ouderen. Ben je gedurende een bepaalde periode afwezig? Neem dan de nodige voorzorgsmaatregelen:

  • Informeer andere personen van je afwezigheid (buren, familieleden, arts of thuisverpleger).
  • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig is en gemakkelijk bereikbaar is.
  • Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
  • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid. 
  • Geef een dubbel van de sleutels aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die je verzorgt gerust. 

Bijkomende tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als je een zware maaltijd moet verteren zal je lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5 °C) om bederven tegen te gaan. 
  • Neem je geneesmiddelen? Informeer dan bij uw arts of apotheker of die een negatief effect kunnen hebben op je gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden. 
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Als je toch buiten moet komen, bescherm je dan tegen zonnebrand met een zonnecrème en draag lichte kledij. 
  • Laat kinderen NOOIT achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon loopt de temperatuur in enkele minuten heel hoog op, zelfs met een open raam.

Op www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm vindt je meer nuttige informatie over hitte en ozon. Hier zijn ook enkele folders raadpleegbaar.

Heb je een specifieke vraag over dit onderwerp? Wens je ondersteuning of wens je meer informatie? Neem contact op met de medisch milieukundige uit uw regio of kijk op http://www.gezondheidenmilieu.be.

De Vlaamse Logo's willen je oprecht danken voor uw bereidwillige medewerking.

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen